Wprowadzenie do estetyki w sztuce bonsai


Dzięki bratniej bonsaiowej duszy miałem kiedyś możliwość  przeczytać tę książkę. To jedna z tych książek, które choć miałem do dyspozycji tylko przez jeden wieczór, zmieniła moje patrzenie na drzewka bonsai.

Myślę, że od tej pory moje patrzenie na drzewka bonsai oraz własna droga doskonalenia umiejętności technicznych i estetycznych uległa znacznej zmianie.

Zapraszam do zapoznania się z notatkami na temat estetyki w sztuce bonsai. Szczerze polecam zakup tej książki. Myślę, ze początkującym bonsaistom pozwoli lepiej zrozumieć zasady stylistyki bonsai i bardziej świadomie podejmować decyzję, którą gałąź wyciąć 🙂

O łamaniu kanonów

Najpierw naucz się bardzo dokładnie rozumieć i odzwierciedlać japońskie kanony bonsai, zanim zaczniesz je „łamać”. Nieświadome łamanie kanonów nie posuwa twojego rozwoju do przodu, gdyż nawet nie jesteś świadomy, jaką zasadę łamiesz i co chcesz osiągnąć…

Geniusz twórcy zaczyna się od dokładnego poznania warsztatu innych uznanych twórców. Twórca kończy własnym geniuszem, a zaczyna geniuszem innych.

O różnicach w patrzeniu

My patrzymy od lewej do prawej i od góry do dołu. Japończycy od góry do dołu i od prawej do lewej.

Dla nas wzrost to strzałka skierowana w prawo w górę. Dla Japończyka odwrotnie.

Podstawowe zasady w bonsai

Trzy słowa:

  • brak regularności i symetrii
  • pustka
  • przemijanie, starość, nostalgia (wabi sabi)

O nebari

Nebari nadaje drzewu moc i stabilność. Dobre nebari jest także zagęszczone, rozgałęzione, podobnie jak korona drzewka.

Dlatego korekta nebari polega m.in. na stymulowaniu wzrostu nowych korzeni, przycinaniu i drutowaniu.

Przeczytaj więcej:
Nebari - korzenie powierzchniowe
Jak uzyskać ładne nebari? - technika pierścienia
Techniki tworzenia ładnego nebari – nacięcie podstawy pnia
Nowe lepsze nebari -technika mieszana

O pniu

Wyginając pień pamiętajmy, aby nie wyginać go jedynie z dwóch wymiarach (prawo-lewo, góra-dół). Do tych dwóch wymiarów należy koniecznie dołączyć trzeci: przód-tył.

Wygięcia pnia także nie lubią regularności: powtarzania ostrych kątów, wyginania w regularnie S, itp.

Błędem jest zarówno brak wierzchołka jak i wiele równoważnych wierzchołków.

Przeczytaj także:
Miki - pień bonsai
Jak pogrubić pień drzewka bonsai?
Mocne gięcie gałęzi u nasady pnia drzewek iglastych

O gałęziach, konarach

Grubość konarów zmniejsza się od nebari do wierzchołka. Grubsze konary są niżej. Ich grubość maleje w kierunku do wierzchołka.

Również odstępy pomiędzy konarami maleją od dołu do góry.

Odstępy pomiędzy maleją również nieregularnie w kierunku od nebari do wierzchołka.

Układ gałęzi odzwierciedlać powinien układ pnia. Jeżeli pień jest prostu, to gałęzie powinny być również stosunkowo prostą strukturę. Jeżeli pień ma liczne wygięcia, to również konary powinny mieć wygięcia odzwierciedlające przebieg pnia.

Gałęzie również powinny być kształtowane przestrzennie – koniecznie należy unikać zbyt płaskiej stylizacji gałęzi, gdyż wtedy nie uzyskamy tzw. chmurki.

Patrząc od strony frontu drzewka (źródła światła) konary również nie są ułożone regularnie:

Sylwetka drzewa

W literaturze można znaleźć informację, że sylwetka drzewa powinna mieć kształt trójkąta. Powoduje to często nieporozumienia.

Otóż sylwetka drzewa faktycznie powinna być zbliżona do nieregularnego trójkąta ale dodatkowo zaowalona. Zatem nie przycinamy drzewka w trójkąt jak żywopłot 🙂

2 myśli nt. „Wprowadzenie do estetyki w sztuce bonsai”

Dodaj komentarz