Martwe drewno (jin, shari, sabamiki) – przykłady


Martwe drewno wspiera naczelny cel bonsai: odwzorowanie starego drzewa. Jednak jego wykonanie w taki sposób, aby wyglądało naturalnie jest trudne.  Dlatego warto dokładnie zanalizować, jak wygląda dobrze zrobione, naturalnie wyglądające martwe drewno.

Rzeźbienie, tworzenie martwego drewna (jinów, shari, sabamiki) wymaga przyjrzenia się dokładniej temu, jaką posiada strukturę i przebieg zarówno w naturze, jak i w dobrym wykonaniu innych bonsaistów. Wydaje mi się, że bez krytycznej analizy nie będziemy w stanie stworzyć naturalnie wyglądającego martwego.

Naturalne etapy starzenia się drewna (wg. F Jekera)

Poniżej zbieram zdjęcia ze zbliżeniami na martwe drewno w bonsai. Zachęcam do studiowania powiększeń i wyciągania wniosków dla siebie.

Jeden z moich nauczycieli (niestety nie pamiętam kto) powiedział mi, aby pamiętał o 3 punktach:

  1. nigdy nie zaczynał nauki rzeźbienia martwego drewna na swoich drzewach (tzn. np. zacznij od rzeźbienia w grubszej gałęzi pobranej z „normalnego” drzewa)
  2. nigdy nie zaczynał rzeźbić bez planu, bez szkicu lub dokładnego wyobrażenia, jak martwe ma wyglądać;
  3. nie zapomniał zabezpieczyć martwego po jego wykonaniu

Myśląc o tym, jak odzwierciedlić w swoim drzewku martwe, zachęcam do przyjrzenia się poniższemu obrazowi i analizie, w jaki sposób artysta oddał tutaj efekt martwego drewna.

Obraz z duży fragmentem martwego drewno.

Zdjęcia martwego drewna w naturze

 

Zdjęcia ładnie zrobione martwego  drewna na bonsai

Rocky Mountain Juniper, Juniperus scopulorum, 60cm

 

Spodobał się Tobie ten post? Masz pytania lub chcesz uzupełnić wiedzę?

Śledzisz mojego bloga, podoba Ci się sposób przedstawienia wiedzy, ale chciałbyś ją pogłębić na indywidualnych warsztatach?

A może masz pytania, na które mógłbym odpowiedzieć na indywidualnych konsultacjach?

Zobacz, co dla Ciebie przygotowałem.

2 komentarze do “Martwe drewno (jin, shari, sabamiki) – przykłady”

  1. A czy Twoj nauczyciel powiedzial, na czyich drzewkach masz zaczac nauke rzezbienia, jak nie na swoich?

    PS. Walter Pall celowo nie zabezpiecza martwego drewna przez kilka lat po wykonani, a efekty mowia same za siebie.

  2. Chodziło mi bardziej o to, aby nie uczyć się na swoich drzewach, tzn. rozpocząć od grubszych gałęzi pobranych „normalnych” drzew

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.