Technika tworzenia martwego drewna – jin (martwa gałąź), shari


No i stało się – jałowiec, który ledwo przeżył i cały ubiegły rok leczył się z szoku, posłużył mi jako materiał do ćwiczenia w tworzeniu martwego drewna przy pomocy kombinerek do jin, zestawu dłut i płynu do wybielania martwego drewna. Oto efekt i procedura krok po kroku.

Jin (martwa gałąź bez kory) czy shari (pień pozbawiony kory) to efekty mające na celu postarzanie drzewa. Swojego czasu z niewiadomych powodów nie próbowałem zastosować tych technik, obawiając się o zrobienie krzywdy drzewku 🙂

Przeczytaj także wpis o narzędziach do ręcznego robienia martwego drewna.

Natomiast zainspirowany zajęciami w szkole bonsai przystąpiłem do pierwszej próby.

Oto kandydat 🙂

Tworzenie martwego drewna - jin

Tworzenie jin krok po kroku

Na początku nacinamy przyszłą martwą gałąź u nasady nożem, przecinając korę i łyko do drewna – cięcie to ma na celu zabezpieczenie, aby odrywana w kolejnych krokach kora nie poszła nam dalej w kierunku pnia. Dodatkowo dzięki temu jin będzie wyglądał naturalnie, jako uschnietą gałąź..

Tworzenie martwego drewna - jin

 

Następnie odrywamy korę i zdejmujemy łyko do nagiego drewna na pożądanym odcinku gałęzi (ewentualnie pnia robiąc shari). Możemy to zrobić różnymi narzędziami w zależności od potrzeb: nożem, dłutem czy komputerkami do jinów.

Tworzenie martwego drewna - jin

Końcówki gałęzi ułamujemy, aby nie kończyło ich równe cięcie.

Tworzenie martwego drewna - jin

Następnie oczyszczamy gałąź ze strzępków drewna szczoteczką:

Tworzenie martwego drewna - jin

Osiągnięty aktualnie efekt to gładkie drewno. Aby nadać mu bardziej naturalny efekt starego drewna doświadczonego przez czynniki atmosferyczne  czy szkodniki, możemy skorzystać z dłuto. Po rzeźbieniu drewno ponownie wygładzamy szczoteczką lub opalamy palnikiem.

Tworzenie martwego drewna - jin

Wybielanie martwego drewna

Aby wybielić drewno, posługujemy się płynem do jin’ów.

Ma on bardzo nieprzyjemny i duszący zapach, dlatego raczej nie stosujemy go w zamkniętych pomieszczeniach.

Płyn do jin

Aby nie zanieczyścić butelki z płynem, przelewamy niewielką ilość do ceramicznego naczynia.

Ważne: nie nanosimy płynu do jin na całkowicie suche drewno, gdy efekt będzie niezbyt widoczny, dodatkowo płyn nie wniknie głęboko lub też na drewnie wytworzyć się po prostu biała plama. Dlatego przed użyciem warto spryskać opracowywaną gałąź wodą.

W zasadzie nie ma większego znaczenia, czy płyn nanosimy na żywe drewno czy już dawno martwe.

Następnie odczekujemy parę minut. Ewentualny nadmiar wody, w postaci kropel zbieramy papierowym ręcznikiem, ale nie wycieramy gałęzi do sucha.

Następnie pokrywamy naszą martwą gałąź płynem do jinów przy pomocy pędzelka, uważając aby nadmiar płynu nie spłynął na ziemię czy korę, której nie chcemy wybielić. Pamiętaj, aby nie nabierać zbyt dużo płynu na włosie pędzelka, gdyż wtedy niepotrzebnie spływa na korę, która ma pozostać niewybielona i zaczyna przez to wyglądać nienaturalnie.

nanoszenie-plynu-do-jin-na-galaz

Drewno zabarwi się początkowo na lekko żółtawy kolor. Natomiast na kolejny dzień gałąź osiągnie bardziej wybieloną, docelową postać:

Tworzenie martwego drewna - jin

Jeżeli po paru miesiącach drewno zacznie zmieniać barwę, malowanie płynem do jin powtarzamy. Możemy także pozostawić jin bez zmian, czekając aż nabierze mniej wybielonej, nieco bardziej naturalne barwy.

Jak wygiąć martwą gałąź?

Chcąc uzyskać martwą gałąź o dodatkowym wygięciu różnym od naturalnego możemy postąpić dwojako:

  1. zadrutować żywą jeszcze gałąź, usunąć z niej wszystkie liście, igły, itp. i odczekać, aż utrzyma kształt.
  2. jeżeli gałąź jest już martwa, można owinąć ją szmatą nasączoną ciepłą wodą, odczekać aż stanie się bardziej elastyczna. Następnie zadrutować, wygiąć i odczekać aż wyschnie.

Barwienie martwego drewna

Płyn do jinów można mieszać z innymi naturalnymi barwnikami, aby osiągnąć nieco inny kolor, niż biały (np. czarnym tuszem, wyciągiem z  czarnej herbaty czy kawy). Szczególnie jeżeli tworzymy martwe drewno w wydrążonym pni, które w naturze ma raczej ciemny kolor.

Podobnie bardziej cienkie gałązki będą znacznie bardziej wybielone, niż t grubsze, gdyż szybciej wysychają na słońcu i wietrze.

Opalanie martwego drewna

Chcąc osiągnąć ofert martwego drewna, które powstało poprzez uderzenie pioruna i nadpaliło drzewko, możemy powierzchnię martwego drewna nieco opalić palnikiem. Dzięki temu osiągniemy faktyczny efekt zwęglenia fragmentów drewna.

Opalając martwego drewno pamiętajmy, aby zabezpieczyć zielone gałęzie np. folią aluminiową, która odbije ewentualne ciepło.

Kiedy tworzymy martwe drewno na bonsai?

Martwe drewno tworzymy, gdy drzewka są w pełni sezonu wegetacyjnego na wiosnę (maj) lub późnym latem (sierpień).

W okresie wzrostu kora daje się łatwo zdjąć, gdyż miazga jest wtedy bardzo aktywna i miękka.

Pamiętajmy, że zanim zrobić martwe drewno, warto rozważyć, czy sezon wcześniej nie zadrutować danej gałęzi i dopiero, gdy utrwalimy pożądany kształt, ściągamy korę.

Co to jest płyn do jin?

Płyn stosowany do wybielenia jin to w sumie przeciwgrzybowy środek ochrony roślin (ciecz kalifornijska), który do naszych potrzeb stosowany jest w postaci nierozcieńczonej.

Dlatego dobrze zabezpiecza rany przed atakiem bakterii i grzybów.

W zastępstwie cieczy kalifornijskiej można użyć rozcieńczonego kwasu cytrynowego lub inne wybielające preparaty do drewna.

Podsumowanie

Technika jest co do zasady bardzo prosta. Cała trudność polega na takim opracowaniu gałęzi, tak aby osiągnięty efekt martwego drewna wyglądał możliwie naturalnie.

Długa do tworzenia martwego drewna jin i shari w bonsai
Długa do tworzenia martwego drewna jin i shari w bonsai

Spodobał się Tobie ten post? Masz pytania lub chcesz uzupełnić wiedzę?

Śledzisz mojego bloga, podoba Ci się sposób przedstawienia wiedzy, ale chciałbyś ją pogłębić na indywidualnych warsztatach?

A może masz pytania, na które mógłbym odpowiedzieć na indywidualnych konsultacjach?

Zobacz, co dla Ciebie przygotowałem.

3 komentarze do “Technika tworzenia martwego drewna – jin (martwa gałąź), shari”

  1. Gdzie mogę kupić płyn do jinów? Chciałabym wykorzystać go we florystyce. Zrobię kilka prób. Pozdrawiam

    Alicja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.